Online škola, ktorá vás naučí cestovať

All inclusive pobyt v Egypte v uzatvorenom rezorte? S tým na Gabiku Remšíkovú nechoďte. Vášnivá cestovateľka sa naučila organizovať si výlety sama a ušetriť – a vďaka svojej online škole Prvá online škola cestovania z projektu Cestujeme za zážitkami to teraz učí aj iných.

Ako vznikla vaša online škola cestovania?

Najskôr som cestovala s kanceláriami tak, ako každý. Keď nám vyrástli deti, naše cesty sa začali dostávať do iných finančných sfér. Hľadali sme spôsoby, ako z toho vykorčuľovať a začala som sa zaujímať o to, ako všetko zorganizovať sama bez cestovky. Prišla som na to, že je to oveľa finančne výhodnejšie. Keď sme takto cestovali niekoľkokrát do roka, začalo to kamarátom a známym vŕtať v hlave a žiadali ma o radu. Tak som dostala nápad, že to rozšírim aj na iných ľudí. Je z toho síce platená služba – online kurz, ale cenu som nastavila tak, že každý, kto si školu zaplatí, už pri prvej ceste, aj keď len po Slovensku, ušetrí toľko, že sa mu to vráti naspäť. Je to win-win pre obe strany.

Rastie záujem o tieto služby v dobe, kedy ľudia šetria?

To neviem posúdiť. Predaj mám spustený tri roky, prebieha to v takých vlnách. Väčší záujem je v januári a februári, keď ľudia rozmýšľajú, kam by išli v lete na dovolenku. Cez leto príde útlm. Na jeseň ľudia riešia zimné dovolenky v Karibiku či Ázii a potom je záujem opäť väčší.

Gabika Remšíkova v New Yorku na moste

Koľko krajín ste sami precestovali?

Robím si takú mapu, ale z hlavy vám presné číslo nepoviem. Bude to okolo päťdesiatich krajín. Sú to štáty Južnej a Severnej Ameriky, Európu máme slušne precestovanů, Afriku, Áziu, boli sme na Novom Zélande… Čiže okrem Antarktídy a Arktídy vlastne na všetkých kontinentoch.

Viete si zrátať, pri ktorej ceste ste najviac ušetrili?

Keby som si zobrala náhodnú cestovku a pozrela sa, koľko stojí zájazd na jednu osobu, a vynásobila štyrmi, viem to porovnať rýchlo. Ale tie čísla sú veľmi klamlivé. V cestovke sú určité veci v cene, určité sú za príplatok. My skôr šetríme na ubytovaní, nemusíme byť v päťhviezdičkovom hoteli so zlatými kľučkami. Pozeráme však na to, aby bolo ubytovanie dobré čo sa týka polohy, aby bolo čisté a malo dobré hodnotenie. Keď sú raňajky v cene, je to príjemný bonus, ale keď sa nedá, prežijeme aj bez nich. Ušetrené peniaze potom skôr investujeme do zážitkov, ktoré jednoducho treba zaplatiť. Keď chcete preletieť nad Havajom alebo nad New Yorkom vrtuľníkom, musíte si to kúpiť. Na tom neušetríte.

Máte veľké deti. Baví ich takýto spôsob cestovania viac?

Deti sú už dospelé, už s nami nechodia na každú cestu, vyberajú si a idú s nami tak raz za rok. Do devätnástich, dvadsiatich rokov s nami chodili viac a myslím, že ich tento spôsob cestovania aj viac bavil. Zažili sme spolu aj Turecko all inclusive s animačnými programami. Na to by s nami teraz určite nešli, ale keď som ich naposledy zavolala, že na Silvestra ideme na Havaj a kto sa pridá, prihlásili sa obaja. (smeje sa) Stále sme radi, keď sa pridajú, ale je to čím ďalej, tým menej. Chodia na vysoké školy, majú svoje povinnosti a už sa nevieme tak jednoducho časovo zladiť.

Zažívate viac dobrodružstiev ako pri cestovaní s cestovkou?

Určite áno, lebo prichádzame do kontaktu s miestnymi ľuďmi, nie sme zatvorení v rezorte. Niekedy s nimi skončíme aj pri jednom stole na večeri, na Novom Zélande nám napríklad požičali svoje kajaky, aby sme sa mohli ísť pokajakovať do zátoky a nemuseli si lode požičiavať od agentúry. Využívame aj odporúčania a rady na miesta, ktoré poznajú iba miestni ľudia. Stalo sa nám aj to, že nás vzali na výlet.

„Snažím sa vystupovať stále férovo, ale stalo sa mi, že sa zákazníci nesprávali férovo voči mne,“ hovorí Gabika Remšíková o svojom podnikaní.

Gabika Remšíková sa pozerá na more

Zažili ste aj nebezpečie?

Priamo nebezpečie asi nie, len pár situácií, kedy sme si hovorili, že to je na hrane. Ale viac menej to bolo vždy nedorozumenie. V Kolumbii sme si vzali omylom do mesta jamajské doláre namiesto amerických. Mali sme sto jamajských dolárov, to sú asi tri eurá. Kartou sa v reštaurácii platiť nedalo, dosť divne na nás pozerali a nechceli nás z nej pustiť bez zaplatenia. Muž išiel vybrať do bankomatu, a keď sa po hodine a pol nevracal, začala som mať mierne obavy. Vedela som, že bankomat bol vo vedľajšej ulici. Nakoniec sa ukázalo, že bankomat bol nefunkčný, ďalší tiež, tak musel muž hľadať iný. Teraz sa tomu smejeme, ale vtedy nám do smiechu nebolo a už som premýšľala, že volám políciu. Predsa len, boli sme v Kolumbii.

Okrem cestovateľskej školy máte aj svoje zamestnanie. Plánujete, že sa cestovaním budete raz živiť?

Pôvodný plán taký bol, ale korona mi tak trošku otvorila oči. Nemyslím si, že by som sa mohla živiť iba touto školou cestovania a itinerármi, ktoré mám na webe. To je fajn na privyrobenie, ale je to nestabilný biznis, nespoliehala by som sa naň. Pohrávam sa ale s myšlienkou, že k online biznisu pridám aj niečo offline súvisiace s cestovaním.

Prečo ste si pre školu cestovania vybrala platobnú bránu Comgate?

Predtým som mala inú platobnú bránu a nevyhovovalo mi to, že som mala vyplácanie peniaze až po určitej dobe. U vás mi chodia denne. Tiež ste mali lepšie platobné podmienky. A mala som s nimi aj jeden problém, kedy nevedeli nájsť platbu od zákazníka. To bol posledný klinec. Komunikácia so zákazníckou podporou bola veľmi zlá, u vás je všetko v poriadku.

Čo by podľa vás malo byť v podnikaní férovejšie?

Snažím sa vystupovať stále férovo, ale stalo sa mi, že sa zákazníci nesprávali férovo voči mne. Napríklad čo sa týka garancie vrátenia peňazí – niekto zakúpi produkt a za desať minút mi napíše nenávistný mail, aj keď nie je šanca, že by si to za tak krátky čas celé prešiel. Niekedy si dám námahu, že toho človeka vyhľadám podľa mena na sociálnych sieťach a častokrát zistím, že to je pracovník cestovnej agentúry. To sa stalo už niekoľko krát.

Máte nejakú radu pre začínajúcich podnikateľov?

Nebáť sa a ísť do toho. Keď si spomeniem, že som mohla začať už dávno, ale stále som premýšľala, čo a ako… veď prinajhoršom to nevyjde.