Prieskum maloobchodu a služieb: Vianoce obchodníkom nepriali
Tak ako aj pred rokom, ani tentoraz sa podnikatelia v maloobchode a službách nemôžu po vianočnej sezóne veľmi radovať. Z tradičného prieskumu Comgate medzi českými používateľmi platobných terminálov vyplýva, že len necelá štvrtina z nich zaznamenala medziročné zlepšenie.
V povianočnom prieskume v maloobchode a službách sme sa zamerali na medziročné porovnanie tržieb počas vianočnej sezóny a výhľad na rok 2024, ale tiež na otázku ponuky zliav. Do prieskumu sa zapojilo takmer 300 podnikateľov.
Zoznam otázok prieskumu:
Aká bola vianočná sezóna 2023 po stránke tržieb?
Medziročné zlepšenie zaznamenala necelá štvrtina podnikateľov
Odpovede na otázku ohľadne medziročného porovnania vianočnej sezóny ponúkajú skôr pochmúrny pohľad. Najväčšia časť respondentov (38,2 %) uvádza, že Vianoce 2023 pre nich boli z pohľadu tržieb horšie ako tie predchádzajúce. Zlepšenie zaznamenala len necelá štvrtina (24,2 %) podnikateľov, ostatní mali tržby podobné ako predvlani.
Pohľad na segmentové rozdelenie odpovedí potvrdzuje, že vianočná sezóna bola v kamenných prevádzkach naozaj slabšia. Najvyšší pomer negatívnych odpovedí je v maloobchode (44,1 %). Odpovede v segmentoch služby, reštaurácií a aj ubytovania majú logicky navzájom podobné zloženie – v týchto oboroch nie je vianočná sezóna natoľko relevantná.
Ako dopadlo medziročné porovnanie tržieb za 4Q 2023 a 4Q 2022?
Desatine podnikateľov klesli tržby o tridsať a viac percent
Ani medziročné porovnanie posledných kvartálov rokov 2022 a 2023 neznie veľmi pozitívne. Len niečo cez pätinu podnikateľov hlási nárast tržieb najmenej o 15 percent, viac ako tretina potom zaznamenala rovnako výrazný medziročný prepad. Keď tento graf porovnáme s rovnakým z roku 2023, dôjdeme k podobnému poznatku ako v prieskume e-commerce. Zdá sa, že trh sa stabilizuje – na úkor oboch extrémov sa zväčšil podiel respondentov, ktorí hlásia podobnú situáciu ako pred rokom.
Čo boli najväčšie výzvy vianočnej sezóny 2023?
Viac ako polovica podnikateľov registrovala pokles dopytu
Najvýraznejšia výzva, pred ktorou nami oslovení podnikatelia cez vianočnú sezónou stáli, bol pokles dopytu u zákazníkov - uvádza to viac ako polovica (53,9 %) respondentov. Život im komplikovalo aj celkové zdražovanie, či už u dodávateľov alebo v podobe nákladov na zamestnanca a prevádzku. Keď opäť tento graf porovnáme s tým z minulého prieskumu, vidíme, že zatiaľ čo u dodávateľov sa situácia medziročne zlepšila, viac obchodníkov musí „pritlačiť“ u zamestnancov, nájmov a ďalších výdajov.
Ponúkali ste počas vianočnej sezóny tovar v zľave?
Pätina obchodníkov ponúkala pred Vianocami dlhodobejšie zľavy
Prevaha odpovedí od podnikateľov, ktorí počas vianočnej sezóny neponúkali žiadne zľavy, je vzhľadom k podielu remeselníkov a iných poskytovateľov služieb logická. Podobný nástroj je medzi oslovenými skupinami využívaný obzvlášť medzi maloobchodníkmi. Pokiaľ ide o formu zľavy, podnikatelia ich najčastejšie ponúkali v dlhšom ako dvojtýždňovom období (19,7 %). Zľavové kódy (5,5 %) sú skôr doménou e-commerce.
Ako nastavíte v roku 2024 percentuálnu maržu na predávanom tovare?
Väčšina obchodníkov chce maržu zachovať
Podobne ako v oblasti e-commerce, aj podnikatelia v kamenných prevádzkach veria, že im v roku 2024 neporastú náklady. Prevažná väčšina (78,2 %) ich plánuje zachovať podobnú výšku marže ako v uplynulom roku. Len asi šestina (17 %) bude hrubý zárobok z predaja zvyšovať.
Aký je váš výhľad tržieb do roku 2024?
Necelá tretina podnikateľov očakáva rast tržieb
Aj pohľad na graf zobrazujúci výhľad obchodníkov na tržby v roku 2024 môže prekvapiť – na rozdiel od zhrnutia vianočnej sezóny je naskrz optimistický. Zvýšenie tržieb očakáva 28,4 % účastníkov prieskumu, ďalších 54 % si myslí, že v roku 2024 sa bude situácia vyvíjať podobne ako vlani. Keď porovnáme tieto odpovede s rovnakým grafom rok starým, vidíme, že posun k optimizmu je jasne viditeľný.
Aký je váš plán do roku 2024?
Podnikatelia hľadajú cesty, ako osloviť viac zákazníkov
Vzhľadom k tomu, že najväčšou výzvou, ktorej podnikatelia v maloobchode a službách čelili počas vianočnej sezóny, bol pokles dopytu, je tento pomer odpovedí očakávaný. Väčšina respondentov (58,4 %) plánuje v roku 2024 rozšíriť sortiment tovaru alebo služieb v snahe zasiahnuť väčšiu skupinu zákazníkov. Približne desatina účastníkov prieskumu plánuje prepúšťať, len o niečo menej početná skupina bude prijímať. Pod zložkou „ostatné“, ktorú na grafe zaujíma 16 %, sa skrývajú väčšinou odpovede tých, ktorí chcú udržať situáciu z roku 2023, alebo proste prežiť.
Záver
Podnikateľom v maloobchode a službách Vianoce opäť nepriali. Podobne ako pred rokom ich veľká časť zaznamenala pokles tržieb, ktorý postihol obzvlášť maloobchodníkov. „Porovnanie s prieskumom e-commerce, kde bolo viac obchodníkov, ktorým tržby stúpli, je veľmi kontrastné. Pozitívne trendy síce sú vidieť aj tu, ale nie sú tak výrazné,“ konštatuje riaditeľ Comgate Jakub Ouhrabka. „Zrejme sa potvrdzuje plynulý presun zákazníkov do online sveta, nakupovanie na internete je pre český trh stále prirodzenejšie.“ Za jeden z uvedených pozitívnych trendov je možné považovať výhľad na rok 2024, kde aj v prieskume maloobchodu a služieb majú optimisti prevahu.