Prieskum e-commerce: Ako obchodníci vnímajú online trhoviská?

V tradičnom predvianočnom prieskume e-commerce sú slovenskí a českí internetoví obchodníci prevažne optimistickí – viac ako tri štvrtiny hlási medziročný nárast tržieb. Zároveň sú obozretní voči online trhoviskám, pri ktorých vnímajú tlak na nižšie ceny tovaru a zároveň v nich vidí dôvod pre rast cien online reklamy.

V prieskume e-commerce sme sa z dôvodu porovnávania sústredili na pravidelné témy týkajúce sa ekonomickej kondície a výhľadov, ale tiež na aktuálnu problematiku online trhovísk (marketplaces). Ich nástup na české a slovenské trhovisko vnímajú tunajší obchodníci prinajmenšom rozporuplne. Do prieskumu sa zapojilo viac ako 500 respondentov.

Zoznam otázok prieskumu:

Ako sa vyvíjajú vaše tržby v roku 2024 v porovnaní s rokom 2023?

Takmer polovica e-shopov hlási podobné tržby ako vlani

Pomer odpovedí na otázku týkajúcu sa medziročného porovnania tržieb je takmer úplne rovnaký ako pred rokom. Líšia sa len v jednotkách percentuálnych bodov, o ktoré sa znížil počet obchodníkov, ktorí zaznamenali pokles tržieb. Z toho by sa dalo posúdiť, že sa situácia v e-commerce po divokých rokoch stabilizovala. Takmer polovica obchodníkov hlási stály stav, viac ako 28 % ich zaznamenalo medziročný rast. Pred dvoma rokmi bol graf výrazne negatívnejší, pred rokom podobný ako tento rok.

Ako sa vyvíjajú vaše tržby v roku 2024 v porovnaní s rokom 2023?

Predvianočný prieskum e-commerce v roku 2023

Ako sa vyvíjajú vaše tržby v roku 2023 v porovnaní s rokom 2022?

Predvianočný prieskum e-commerce v roku 2022

Ako sa vyvíjajú vaše tržby v roku 2022 v porovnaní s rokom 2021?

Segmentový pohľad ukazuje, že najviac sa v tomto roku z pohľadu tržieb darilo obchodníkom s potravinami, kozmetikou a zdravím, ale aj zábavou, knihami a hudbou. Len vo dvoch širokých segmentoch je rozloženie odpovedí negatívne (domácnosť a nábytok, hobby a záhrada, stavebniny a oblečenie, obuv a šperky). V porovnaní s minulými rokmi je zaujímavá pozitívna bilancia v tovare, ktorý nie je nevyhnutný – v zábave, knihách a hudbe, elektronike alebo tovaru pre deti. 

Ako sa vyvíjajú vaše tržby v roku 2024 v porovnaní s rokom 2023?

Ako sa podľa vás bude vyvíjať vianočná sezóna 2024 v porovnaní s rokom 2023?

Tretina obchodníkov očakáva silnú vianočnú sezónu

Už minulý rok bolo z očakávania pred vianočnou sezónou cítiť pomerne výrazný optimizmus, tohtoročná stabilizácia ekonomických výsledkov však e-shopy povzbudila k ešte vyšším očakávaniam. Skoro tretina respondentov si myslí, že Vianoce budú lepšie ako vlani, ďalších 47 % verí, že sa priebeh obchodného vrcholu roka zopakuje. Len pätina obchodníkov ho vidí skepticky. To je oproti minuloročnému prieskumu znateľný posun.

Ako sa podľa vás bude vyvíjať vianočná sezóna 2024 v porovnaní s rokom 2023?

Predvianočný prieskum e-commerce v roku 2023

Ako sa podľa vás bude vyvíjať vianočná sezóna 2023 v porovnaní s rokom 2022?

Pri rozdelení odpovedí do segmentov vidíme, že obzvlášť sa na vianočnú sezónu tešia obchodníci s potravinami, kozmetickými a zdravotnými prípravkami a tovarom pre deti. Ich optimizmus sa opiera o tohtoročný priaznivý vývoj tržieb v týchto segmentoch (viď predchádzajúcu odpoveď). Jediným segmentom s negatívnym výhľadom na vianočnú sezónu je auto-moto, šport a outdoor.

Ako sa podľa vás bude vyvíjať vianočná sezóna 2024 v porovnaní s rokom 2023?

Plánujete sa predzásobiť tovarom pred vianočnou sezónou?

Desatina obchodníkov sa chce pred vianočnou sezónou zásobiť viac ako vlani

Dodávateľský reťazec je po niekoľkých rokoch problémov spoľahlivý, napriek tomu počet obchodníkov, ktorí sa plánujú pred vianočnou sezónou predzásobiť viac ako vlani, oproti minulému roku vzrástol zhruba o štyri percentné body. Môžeme špekulovať o tom, že dôvodom je veľmi optimistické očakávanie zákazníckeho dopytu.

Plánujete sa predzásobiť tovarom pred vianočnou sezónou?

Predvianočný prieskum e-commerce v roku 2023

Plánujete sa predzásobiť tovarom pred vianočnou sezónou?

Na akých trhoviskách (marketplaces) predávate (v prípade, že ich využívate)?

Najväčšiu stopu v českej a slovenskej e-commerce zanechalo Allegro

Poľské Allegro je najvyužívanejším trhoviskom medzi českými a slovenskými internetovými obchodníkmi - aj s Mall.cz, ktoré kúpilo, drží prvé dve miesta medzi marketplaces, už tunajší obchodníci využívajú pre predaj tovaru. Tretie je tuzemská Alza.cz. Segment marketplaces je veľmi členitý; svedčí o tom to, že medzi „ostatnými“, ktorý využívajú len zlomky percent respondentov, je 22 rôznych zástupcov. Každopádne je predaj cez trhovisko medzi respondentov prieskumu skôr minoritnou záležitosťou – využíva ich približne štvrtina obchodníkov, ktorí sa zapojili do prieskumu.

Na akých trhoviskách (marketplaces) predávate (v prípade, že ich využívate)?

Aký podiel tovaru predávate prostredníctvom trhovísk?

Online trhovisko odmietajú necelé dve tretiny obchodníkov

Zistenia z minulej otázky potvrdzujú odpovede na túto, nasledujúcu. Len niečo cez 5 % obchodníkov predáva prostredníctvom trhovísk viac ako 20 % svojho obratu, ďalšia pätina respondentov využíva marketplaces k menšej časti predajov. Tri štvrtiny internetových obchodníkov doteraz online trhovisko nevyužíva a 62 % zo všetkých, ktorí sa do prieskumu zapojili, to ani neplánuje. 

Aký podiel tovaru predávate prostredníctvom trhovísk?

Dodržujú podľa vás zahraničné trhoviská na tuzemskom trhu rovnaké podmienky ako miestne e-shopy?

Tretina obchodníkov cíti, že zahraničné trhoviská nehrajú fér

Nástup Temu a podobných vyvolal veľkú diskusiu o tom, nakoľko sú české a slovenské potažmo európske úrady schopné presadiť rovnakú hraciu plochu pre všetkých. Obzvlášť v ázijských marketplaces je relatívne bežná absencia návodu na použitie v jazyku zákazníka, diskutabilná je aj kvalita tovaru a podmienky pre jeho vrátenie alebo reklamáciu. Viac ako tretina respondentov prieskumu to vníma ako problém. Na druhú stranu, o tom, že skúsenosti s trhoviskami sú zatiaľ čerstvé, svedčí, že tri pätiny obchodníkov nedokážu túto problematiku posúdiť.

Dodržujú podľa vás zahraničné trhoviská na tuzemskom trhu rovnaké podmienky ako miestne e-shopy?

Vnímate na trhu nejakú zmenu spôsobenú príchodom zahraničných trhovísk?

Obchodníkov v súvislosti s trhoviskom trápi tlak na cenu tovaru a reklamy

Záplava lacného tovaru, hoci prinajmenšom kolísavej kvality, a monštruózne výdaje do online reklamy – to sú najväčšie vedľajšie účinky nástupu trhovísk na český a slovenský trh. Medzi „ostatnými“ zazneli aj menej očakávané príklady. Napríklad masívne vytváranie falošných objednávok vedúcich k zvýšeniu nákladov na marketing v oblasti predaja príslušenstva pre mobilné telefóny. 

Vnímate na trhu nejakú zmenu spôsobenú príchodom zahraničných trhovísk?

Aký je váš výhľad na rok 2025 v porovnaní s odhadom roku 2024? 

Viac ako polovica obchodníkov očakáva stabilnú situáciu

Už z prvých odpovedí v prieskume sa dalo poznať, že česká a slovenská e-commerce prechádza stabilným obdobím. A keď vedľa seba položíme tohtoročný graf a graf z minulého roku znázorňujúci očakávanie obchodníkov od budúceho roku, vidíme, že sú takmer identické. Približne tri pätiny respondentov očakávajú, že nadchádzajúcich 12 mesiacov bude podobných ako tie končiace. Necelá štvrtina odpovedí hovorí o medziročnom raste viac ako 20 % a tak ďalej. To ilustruje takmer dokonalo zotrvalý stav.

Aký je váš výhľad na rok 2025 v porovnaní s odhadom roku 2024? 

Predvianočný prieskum e-commerce v roku 2023

Aký je váš výhľad na rok 2024 v porovnaní s odhadom roku 2023? 

Záver

Pokiaľ ide o ekonomické ukazovatele, vidíme, že česká a slovenská e-commerce zažíva po turbulentných rokoch obdobie stability a mierneho rastu. Tohtoročnou veľkou témou bol nástup online trhovísk – a v ňom internetoví obchodníci našlapujú skôr opatrne a s nedôverou. „Obchodníkov, ktorí predávajú prostredníctvom marketplaces, je zatiaľ menšina. Pri ostatných vidíme, že sú citliví na nedodržiavanie pravidiel zo strany zahraničných online trhovísk a na masívny marketing ázijských subjektov. Proti jeho rozsahu nemajú miestni menší hráči šancu,“ konštatuje riaditeľ Comgate Jakub Ouhrabka.

Boli pre vás dáta z prieskumu prínosné?

Budete sa chcieť zúčastniť podobného prieskumu v budúcnosti? Pokiaľ áno, zadajte prosím e-mail.