Zrzáky a Chlapáky – originálne doplnky z kože

Potrebovali riešiť svoj vlastný outfit, a nakoniec je z toho úspešný biznis. Instagramová influencerka Zrza – Zuzana Barková – a fotograf Adam Suchánek sa snažia prostredníctvom e-shopov Zrzaky.sk a Chlapaky.sk priniesť do slovenských a českých šatníkov viac odvahy a štýlu. 

Ako ste prišli na Zrzáky?

ZB: Nápad som dostala kvôli vlastnej potrebe – hľadala som outfit na festival, takéto harnessy som nachádzala na Coachelle a Burning Manovi. V hlave som si vystajlovala ideálny outfit, ale pri realizácii nastal problém. Na Slovensku a v Čechách nič také v ponuke nebolo, iba na zahraničných weboch za vysokú, dizajnérsku cenu. A ja som si nebola istá, či si to oblečiem viac ako jedenkrát. Na festival som si zohnala atrapu, ale potom mi nápad dozrel v hlave. Nastala pandémia, mala som viac času na rozmýšľanie. Našla som si na Slovensku kožiara, ten mi vyrobil prvú várku a tá sa za jednu noc vypredala. Vtedy som si povedala, že to má potenciál a idem do toho naplno. 

A názov Zrzáky ste vymyslela zo svojej prezývky?

ZB: O názve som rozmýšľala – v angličtine je to harness, v slovenčine boli ekvivalenty ako popruh alebo postroj, čo mi ale prišlo málo sexy, málo pekné na to, čo má tento produkt vyjadrovať. V tom čase som už pôsobila na Instagrame ako módna blogerka pod menom Zrza. Zrzáky teda vychádzajú z môjho mena, ale je to aj slovná hračka. Opasko-traky – Zrzáky. 

Adam Suchánek a Zuzana Barková

„Keď nebudú hľadať easy money a budú robiť to, čo ich baví a napĺňa, je to dlhodobejšie. Peniaze nakoniec prídu,“
doporučuje začínajúcim podnikateľom Zuzana Barková.

Adam Suchánek

Keď ste začínala kvôli vlastnej potrebe, čakala ste, že budú mať Zrzáky taký úspech?

ZB: Myslela som si, že začiatočné čísla budú v nejakých desiatkach. Na tie pôvodné harnessy, ktoré som si zabezpečila na ten festival, som mala na Instagrame veľa ohlasov, pričom neboli také pekné ako súčasné Zrzáky. Vedela som si spočítať, že pár desiatok dám, ale ozajstný záujem ma prekvapil. Aj preto, že som začala Zrzáky predávať na vrchole pandémie, keď sme boli všetci zatvorení doma a dámy ich nemali kam nosiť.

Na základe tohto úspechu ste pridali aj produkty pre mužov?

ZB: Áno. Adam stál pri mne od začiatku v pozícii fotografa a kreatívneho poradcu. Veľa času sme trávili fotením kolekcií a napadlo nás využiť značku, ktorú máme. A prišli sme s kolekciou pre pánov.

AS: Ja som tiež mal vlastnú potrebu, možno skôr ako Zuzka. Mám rád kožu a vôbec autentické materiály. Dlhé roky pracujem ako fotograf, často som nosil dva foťáky a bolo nepraktické mať ich zavesené na krku. Už v tej dobe, pred nejakými desiatimi rokmi, boli značky, ktoré ponúkali také popruhy. Nemali ste tak dlhé hodiny foťáky na krku, ktorý vás vďaka tomu nebolel, ale mali ste ich na ramenách. Jeden taký kožený popruh som si kúpil a bol som veľmi spokojný. Aj ľudia na to dobre reagovali, vytvára to taký Bond-efekt. Vyzerajú ako holstre, podpažné púzdra, v ktorých hrdinovia ako James Bond nosia zbrane. Ja som v nich nosil svoje fotografické zbrane. Už v tom čase som sa rád zaujímavo obliekal, zapadlo to do mojho štýlu. A keď som so Zuzkou spolupracoval na Zrzákoch, všetko sa spojilo, nadizajnovali sme produkty pre mužov a vznikli Chlapáky.

Vaše produkty sú veľmi výrazné. Je výhoda v tom, že si vytvoríte vernú skupinu zákazníkov, alebo nevýhoda v tom, že si ich nekúpi každý?

AS: Povedal by som, že oboje. Vo svete sú firmy, ktoré také produkty ponúkajú, aj u nás už vznikla konkurencia, ale my sme boli prví, kto išiel cestou vysokej kvality. A slovo zrzáky sa u nás už stalo synonymom pre slovo harness. Áno, tie produkty nie sú bežné, ale hľadáme si zákazníčky. A veľmi dobre funguje efekt túžby – keď žena vidí Zrzáky na svojej kamarátke, chce ich mať tiež.

ZB: Tešíme sa z toho, že to nie je masovka. Aj tak je z mesiaca na mesiac, z roka na rok vidieť v uliciach viac dám, ktoré Zrzáky nosia. Keď sme začínali, bolo to v desiatkach na celé Slovensko, teraz už dámy so Zrzákmi stretávam častejšie. To ma napĺňa a teší oveľa viac, ako keby sme vyrábali niečo bežné, ako napríkla kabelky, ktoré vyrába veľa firiem.

AS: Čo sa týka Chlapákov, je to zložitejšie. Slovenské a české ženy sú na tom v ohľade štýlu veľmi dobre, muži sú komplikovanejší. Pre nich je to extravagantnejšie, ale aj medzi nimi si vieme nájsť tých, ktorí sa neboja obliecť si taký neobyčajný doplnok. O to viac potom vystúpia z radu.

Všetky výrobky si navrhujete sami?

ZB: Áno, navrhujeme ich sami. Vyrába ich kožiar, nechávame každému, čo vie najlepšie. (usmieva sa) Je manuálne zručný, vie robiť s kožou, nemusíme mu do toho hovoriť. A hlavne by sme všetko nestíhali. Už máme stredne veľkú značku, my dvaja sme vyťažení ostatnou robotou.

Ktorý váš výrobok je najúspešnejší?

ZB: Sú to tie Zrzáky, ktoré boli aj prvé. Je to náš nosný produkt. Začali sme hnedou farbou, ale bestsellerom sú čierne. Na Slovensku aj v Česku je čierna farba hlboko zakorenená v šatníkoch – snažím sa proti tomu bojovať, ale dámy ju chcú, musíme ju ponúkať.

AS: A čo sa týka mužských produktov, stala sa zvláštna vec. Pôvodný produkt boli Chlapáky, traky k nohaviciam. Postupne ich ale prekonali holstre – podpažné púzdra na mobil, peňaženku, kľúče. Sú možno trošku extravagantnejšie, ale majú praktickú funkciu. Chlap vďaka nim nemusí mať tieto drobné veci po vreckach, čo nevyzerá esteticky.

Prečo ste si vybrali platobnú bránu Comgate?

AS: Za to môžem ja. Začali sme fungovať na jednoduchom e-shope, po roku sme si povedali, že už to chce niečo nové. Po nejakom prieskume som zvolil Upgates, u nich ste boli v ponuke, mne sa páčila vaša webová prezentácia, prístup pri komunikácii bol profesionálny a promptný, na čo sme predtým neboli zvyknutí. Cena bola tiež konkurencieschopná, zvolili sme teda vás a doteraz neľutujeme. Až tak sa nám pozdávate, že by sme radi používali aj váš terminál. 

Zuzana Barková

Čo by podľa vás malo byť v podnikaní férovejšie?

AS: Práve toto – keď som sa snažil zorientovať v ponuke rôznych platobných služieb, bolo zložité pochopiť, z čoho sa skladajú poplatky. Nie všade sú transparentné, u vás áno. To ma tiež presvedčilo. Celkovo je tento segment – platobné brány a terminály – zložitý a netransparentný, na tom by poskytovatelia vedeli zapracovať.

Zuzana Barková

Máte z vlastných skúseností nejakú radu pre začínajúcich podnikateľov?

ZB: Ísť do toho. Nebáť sa, neodkladať… My sme nešli čisto po zisku, ale skôr srdcom, skladali sme produkty tak, aby nás to bavilo. Ideme po poctivej slovenskej práci, ktorá má svoju cenu. Keby sme dovážali z Číny, vedeli by sme zvyšovať zisk rýchlejšie. Skôr ale doporučujem túto cestu aj začínajúcim podnikateľom – keď nebudú hľadať easy money a budú robiť to, čo ich baví a napĺňa, je to dlhodobejšie. Peniaze nakoniec prídu.

AS: Súhlasím. Je dôležité zhodnotiť si na začiatku, čo sú silné stránky, čo ma baví, čo chcem. Bez toho nie je možné dlhodobo podnikať. A dodal by som jednu vec – v tomto svete sú možnosti zriadiť e-shop dostupné a jednoduché pre všetkých, preto ich netreba vnímať ako prekážku. Ozajstné prekážky sú inde.

Adam Suchánek