SportZoo.sk – keď sa zberateľská vášeň zmení na podnikanie

Kartičky, ktoré obsahujú časti reálnej športovej výstroje futbalových alebo hokejových legiend, unikátna kartička s originálnými podpismi troch ikon slovenského hokeja… Lahôdky z produkcie SportZoo.sk uspokoja ktoréhokoľvek zberateľa športových artefaktov. „Plánujeme po prvýkrát priniesť aj 3D kartičky, na ktorých sa otáčaním ukazuje krátka pohybová sekvencia hráča,“ poodhaľuje plány Daniel Mrva.

Ako ste sa rozhodli vyrábať zberateľské športové kartičky?

Pre mňa osobne to bolo skĺbenie dvoch najväčších vášní – grafického dizajnu, ktorý som študoval na strednej škole, a športu. Práve na strednej škole som mal všetky zošity pokreslené návrhmi kartičiek, ale ani v tajnom sne som netušil, že to raz prerastie do takých rozmerov. Riadenie slovenskej hokejovej extraligy vtedy prevzal bývalý úspešný hokejista Richard Lintner a ja som vycítil šancu a nádej, že by sme niečo mohli spáchať. S malou dušičkou som mu napísal mail, do 5 minút mi prišla pozitívna odpoveď a odvtedy mám pocit, že som sa nezastavil. (smeje sa)

Predpokladám, že ste aj vy sám bol zberateľom. Čo bolo najzložitejšie na tom zmeniť koníček na fungujúci biznis?

Kartičky som zbieral skôr v rovine „detskej“ vášne – vymieňali sme si ich s kamarátmi na ulici, kupovali balíčky v trafike a chodievali si ich podpisovať od hráčov po zápasoch. Až neskôr ma kamarát prvýkrát priviedol na burzu do Bratislavy, kde som videl aj iný rozmer zberateľstva – obchodovania s kartičkami. Keď už aj mňa začala pomaly pohlcovať táto závislosť, prišla možnosť kartičky vyrábať a odvtedy sa na to pozerám z úplne iného uhlu. Vďaka základom polygrafie zo školy bolo toto prostredie pre mňa pomerne známe. 

hokej
kartičky

A ten štart podnikania?

Celkom náročné bolo nájsť tlačiareň, ktorá bude schopná a ochotná akceptovať vysoký štandard kvality nevyhnutný pre zberateľské kartičky. Na začiatku sme vystriedali tri rôzne tlačiarne, až sme našli tú správnu, s ktorou sme dodnes a spoločne napredujeme. Na začiatku bolo určite najzložitejšie vymyslieť fungujúci systém, keďže prvé roky nešlo o full-time prácu, ale len o sezónne projekty. Pre tie bolo nevyhnutné zakaždým dať dokopy grafikov, zaistiť veľký priestor a hlavne celý tím ľudí potrebný na plnenie a balenie produktov, ktoré bolo vtedy ešte čisto manuálne. Spomínam si, že našu druhú kolekciu sme s vypätím posledných síl ručne balili celé dva mesiace letných prázdnin. Keď si však plníte sen a máte silnú motiváciu, dokážete aj nemožné. 

Ako rýchlo ste sa potom rozbehli k plnohodnotnému podnikaniu?

Pri našom vzniku nám veľmi pomohol model, aký sme si na začiatku nastavili s hokejovou extraligou. Vďaka ich dôvere sme fungovali systémom, že sme pre nich pripravili kolekciu na mieru a oni si celý náklad odkúpili. Následne ho predali obchodnému reťazcu alebo predávali sami cez svoju aplikáciu, riziko predaja tak nebolo na našej strane. Toto nám na začiatku nesmierne pomohlo a mohli sme sa ďalej rozvíjať s cieľom spraviť zo sezónnych projektov full time prácu. K slovenskému hokeju sme rýchlo pridali futbal, neskôr Oktagon, ale stále sme fungovali vo veľmi malom tíme. Pri tomto type produktu ste veľmi obmedzení, na tak malom trhu majú kartičky ako taký zmysel len pri najpopulárnejších športoch. Vzhľadom na pomerne úzku komunitu zberateľov ich tiež nie je možné vyrábať príliš často a v obrovských nákladoch. Takú stabilizáciu nám priniesol vstup na český trh v roku 2020, takže po štyroch rokoch od nášho vzniku. V Čechách sme začali spoluprácou s futbalovou ligou, následne sme pridali hokejovú. Vďaka tomu teraz máme pevné zázemie, stabilný tím asi pätnástich ľudí, ktorí sa môžu maximálne sústrediť na čo najkvalitnejší výsledok. Mohli sme si tým taktiež dovoliť zaobstarať automatickú plniacu a baliacu linku na mieru a prejsť z manuálneho na automatické balenie, bez ktorého by už teraz nebolo možné fungovať. 

Súhlasíte, že zlatá éra zberateľských kartičiek na Slovensku a v Čechách bola v 90. rokoch? A aká situácia je na trhu teraz?

V 90. rokoch som sa len narodil, takže z osobnej skúsenosti nemôžem hovoriť. (usmieva sa) No v tom období k nám prenikli kartičky NHL, a vzhľadom na obrovský počet českých a slovenských hráčov v lige to bol určite trhák. Taktiež doteraz rezonuje ako prelomová kolekcia kartičiek k hokejovým MS Wien 96. Na českom trhu sa od tohto obdobia pravidelne vydávajú aj kartičky domácej extraligy, takže tá komunita sa tu postupne dlhodobo buduje. Na Slovensku je história trochu iná, v 90. rokoch vyšla myslím jedna kolekcia domácej extraligy a následne po dlhej pauze až naša prvá kolekcia v sezóne 2016/2017. Príliv nových zberateľov teraz priniesla aj korona kríza, kedy bolo veľa hobby nedostupných a zberateľské kartičky boli jedným z odvetví, ktoré z toho ťažili. Teraz sa ten rýchly nárast záujmu dáva postupne opäť do normálu, ale veríme, že veľa nových zberateľov pri tom naďalej ostane.

„Nepočúvať okolie, pretože nikto nepozná vaše plány a víziu tak ako vy a pohľad iných môže byť skreslený. Ani z môjho okolia si nikto nemyslel, že nejakými papierovými kartičkami sa dá na našom trhu serózne podnikať – a pozrite sa...,“ usmievá sa majiteľ spoločnosti SportZoo.sk Daniel Mrva..

Je dôležitejšie chodiť po zberateľských burzách a akciách, alebo mať e-shop?

Bez e-shopu si to veru neviem predstaviť, vďaka nemu si naše produkty dokáže kúpiť ktokoľvek a kedykoľvek. Zberateľstvo je ale komunitnou záležitosťou, preto je aj osobný kontakt veľmi dôležitý. Sme radi, že kartičkových búrz v poslednom období pribúda v Česku i na Slovensku, a aj keď sme nemali veľa kapacít pre osobnú účasť, snažili sme sa ich aspoň v rámci možností vždy podporovať. V nasledujúcom období to plánujeme ešte prehĺbiť. Túto sezónu sme úspešne spustili aj náš promo stánok, s ktorým obiehame ligové zápasy s cieľom rozširovať povedomie a komunitu o nových zberateľov. 

Funguje to? 

Myslím, že áno.

Športové kluby a súťaže sa sprofesionalizovali a svoje značky a marketingové práva si strážia viac ako predtým. Sú rokovania o licenciách zložité?

Určite sa veľa vecí zmenilo aj v tomto smere. Podmienky, za akých sme sa dohodli na našej prvej kolekcii so slovenskou hokejovou extraligou, a čo nám otvorilo dvere k splneniu nášho sna, si v tejto dobe už neviem príliš predstaviť. Určite je to aj o ľuďoch a o tom, ako ich pre svoj projekt nadchnete, prípadne aký majú vzťah k vášmu produktu či skúsenosť s ním. Každopádne prvou témou sú financie, aby to bolo aspoň trochu zaujímavé pre ligu a kluby, aj keď kartičky majú aj významný propagačný účel pre celú ligu, kluby i hráčov. Náročné je to hlavne v začiatkoch, keď sa ešte nemáte možnosť oprieť o široké portfólio a odporúčania. O to viac treba vtedy nadchnúť víziou a prezentáciou produktu.

karty
jágr
legend

Vyrábate aj špeciálne kartičky s kúskom hraného dresu alebo hokejky. Aká je najzvláštnejšia kartička, o ktorej viete a ešte ste ju nevyrobili?

Každou kolekciou sa snažíme priniesť v nejakom smere niečo nové, aby to pre zberateľov nebolo stále to isté a mali motiváciu pokračovať v zbieraní. Kartičky s kúskami dresov či inej hráčskej výstroje vyrábame pravidelne, taktiež rôzne metalické karty, vyseknuté karty do špeciálneho tvaru, plastové karty... Až v priebehu tejto sezóny plánujeme po prvýkrát priniesť aj 3D kartičky, na ktorých sa otáčaním ukazuje krátka pohybová sekvencia hráča. Nie je to síce žiadna svetová novinka, ale výrobne je to v našich podmienkach komplikovaná a nákladná záležitosť. Z najzvláštnejších kariet nám z portfólia chýbajú asi už len extrémne hrubé karty obsahujúce veľké predmety, napríklad celý štupeľ z kopačky hráča.

Ktorá je v súčasnosti vaša najhodnotnejšia kartička? Akú má cenu?

Na hodnotu kartičky má vplyv v prvom rade hráč, ktorému kartička patrí, a až v druhom rade jej typ a prevedenie. Na českom trhu je to jednoznačne Jaromír Jágr. To šialenstvo okolo neho je také, že za ním v hodnote kartičky dlho, dlho nikto nie je. Až potom nasledujú buď nádejní nováčikovia alebo navrátilci z NHL. Preto by som povedal, že v Česku je asi našou najhodnotnejšou kartička Unique Mark 1of1 Jaromíra Jágra. To je kartička s veľkým kúskom unikátnej časti jeho hraného dresu, z ktorej je vyrobený iba jediný kus na svete. Na Slovensku minulý rok raketovo vystrelil Juraj Slafkovský, najmä po tom, ako sa stal jednotkou draftu NHL. Nahor išla aj cena jeho reprezentačných kartičiek, ktoré sme vydali. Ako taký klenot na Slovensku vnímam kartičku History Signature z edície Pocta legendám, ktorá obsahuje originálne podpisy všetkých troch bratov Šťastných. Je myslím len jedinou kartičkou na svete, na ktorej sú originálne podpisy všetkých troch naraz. Marián Šťastný už kartičky vzhľadom na zdravotné komplikácie nepodpisuje, jej cena bude naďalej stúpať.

Prečo ste si vybrali platobné služby od Comgate?

Pre jednoduchosť riešenia, cenovú dostupnosť a prispôsobiteľnosť aj pre naše plány rozširovania sa do zahraničia. Po zatiaľ trojročných skúsenostiach s Comgate nemáme dôvod pomýšľať na zmenu.

Čo by ste poradili iným začínajúcim podnikateľom?

Nerobiť na začiatku veci len pre peniaze, s vidinou rýchleho zárobku. Mať dostatočnú trpezlivosť a motiváciu na dosiahnutie cieľov. Nepočúvať okolie, pretože nikto nepozná vaše plány a víziu tak ako vy a pohľad iných môže byť skreslený. Ani z môjho okolia si nikto nemyslel, že nejakými papierovými kartičkami sa dá na našom trhu serózne podnikať – a pozrite sa... Taktiež je potrebné nájsť rovnováhu medzi prácou a oddychom, lebo vás to môže pohltiť. Treba si taktiež nastaviť reálne ciele na pevne stanovené obdobia a keď z nejakého dôvodu nevychádzajú, hľadať príčinu a neísť tvrdohlavo ďalej.

Čo by podľa vás malo byť v podnikaní všeobecne férovejšie?

Veľa podnikateľov hľadá skratky, ako legálne či menej legálne dosiahnuť čo najrýchlejšie svoje ciele. Takéto kroky väčšinou nevedú k dlhodobému úspechu a znepríjemňujú podnikanie tým, ktorí to robia poctivo. Aspoň na Slovensku, navyše s vedomím toho, že im aj tak nikto nič nemôže, pretože všetky súdy sú natoľko vyťažené, že takéto prípady sa ťahajú neskutočne dlho alebo idú do stratena. To hovorím z vlastnej skúsenosti, tajne dúfam, že sa to už zmenilo a slušní podnikatelia sa majú na koho obrátiť. Ale nie som si tým príliš istý...

tipsport