Predvianočný prieskum maloobchodu a služieb
V dotazníku sme sa zamerali na podobné témy ako v nedávnom predvianočnom prieskumu e-commerce. Skúmali sme predovšetkým možné zmeny v správaní zákazníkov aj komplikácie na strane dodávateľov.

Zoznam otázok prieskumu:
- Ako sa vyvíjajú vaše tržby mimo e-shop v roku 2022 v porovnaní s rokom 2021?
- Ako sa podľa vás bude vyvíjať vianočná sezóna 2022 v porovnaní s rokom 2021?
- Plánujete sa predzásobiť tovarom pred vianočnou sezónou?
- Pozorujete zmeny správania spotrebiteľov?
- Zaznamenávate problémy u dodávateľov tovaru či služieb?
- Ak zvyšujete ceny, aké sú hlavné dôvody?
- Ak ste v predošlých 6 mesiacoch zvyšovali ceny, o koľko to bolo v priemere?
- Plánujete zvýšenie cien v horizonte 3 mesiacov? Ak áno, o koľko?
- Aký je váš výhľad na rok 2023 v porovnaní s odhadom roku 2022?
- Využívate podnikateľský úver?
- Ak podnikateľský úver nevyužívate, z akého dôvodu?
Obdržali sme viac než 400 odpovedí od podnikateľov s kamennými prevádzkami, ktoré sme roztriedili do troch segmentov: maloobchod, reštaurácie a ubytovanie a ostatné služby. Výsledky preto poskytujú zaujímavý pohľad na to, aká je súčasná situácia podnikateľov obecne, ale aj ako sa v jednotlivých aspektoch líšia medzi týmito tromi oblasťami.
Odpovede s komentárom
Ako sa vyvíjajú vaše tržby mimo e-shop v roku 2022 v porovnaní s rokom 2021?
Odpovede na prvú otázku ukazují nepríjemnú skutočnosť – len necelá sedmina podnikateľov (13,5 %) zaznamenáva vyššie tržby ako v minulom roku. Medzi ostatnými je vyrovnaný pomer tých, ktorí informujú o rovnakých tržbách ako minulý rok, a tých, ktorým tržby poklesly o 20 percent a viac.


Ako sa podľa vás bude vyvíjať vianočná sezóna 2022 v porovnaní s rokom 2021?
Odpovede na druhú otázku týkajúcu sa nastupujúcej vianočnej sezóny sú napospol v súlade s predchodzími reakciami. Pre štvrtinu podnikateľov nie je vianočná sezóna relevantná, vyhliadky tých ostatných sú plné prevládajúceho pesimizmu.


Plánujete sa predzásobiť tovarom pred vianočnou sezónou?


Pozorujete zmeny správania spotrebiteľov?
Zložitá ekonomická situácia sa do správania zákazníkov premieta výrazne. Obchodníci pri nich vo značnej miere registrujú voľbu lacnejšieho variantu tovaru alebo služieb. Úsporný režim sa potom prejavuje aj na priemernej platbe za jednotlivý nákup – dve pätiny obchodníkov si všíma, že u nich nakupujúci utratí menej.


Ak zvyšujete ceny, aké sú hlavné dôvody?
Odpovedali na otázku týkajúcu sa dôvodu zvyšovania cien plynule nadväzujúc na tú predošlú – hlavnou príčinou zdraženia koncových produktov a služieb je zvyšovanie nákladov na obstaranie od dodávateľov. Do koncovej ceny sa výrazne prejavuje aj energetická kríza: viac ako polovica respondentov označila rast cien energií za argument pre prepisovanie cenoviek.

Ak ste v predošlých 6 mesiacoch zvyšovali ceny, o koľko to bolo v priemere?


Plánujete zvýšenie cien v horizonte 3 mesiacov? Ak áno, o koľko?
Mierne nadpolovičná väčšina obchodníkov očakáva, že bude musieť k zdraženiu siahnuť aj v nadchádzajúcich troch mesiacoch. Tu vidíme výrazný rozdiel v jednom segmente – presvedčenie o nutnosti ďalšieho zvyšovania cien je najvýraznejšie pri reštauratéroch a podnikateľoch v oblasti ubytovania. Naopak vo službách má polovica živnostníkov v pláne zachovať ich stávajúcu cenovú úroveň.


Aký je váš výhľad na rok 2023 v porovnaní s odhadom roku 2022?


Využívate podnikateľský úver?


Ak podnikateľský úver nevyužívate, z akého dôvodu?
