Predvianočný prieskum maloobchodu a služieb
Zákazníci volia lacnejšie varianty tovaru, v priemere utratia za nákup menej. Predovšetkým v segmentoch maloobchodu, reštaurácií a ubytovania trápia podnikateľov nižšie tržby než minulý rok. Takmer 80 % z nich tak muselo v uplynulých šiestich mesiacoch zdražovať a polovica ich ďalšie zdražovanie plánuje. Nielen tieto poznatky vyplývajú z veľkého predvianočného prieskumu spoločnosti Comgate medzi podnikateľmi mimo e-commerce.
V dotazníku sme sa zamerali na podobné témy ako v nedávnom predvianočnom prieskumu e-commerce. Skúmali sme predovšetkým možné zmeny v správaní zákazníkov aj komplikácie na strane dodávateľov.
Zoznam otázok prieskumu:Ako sa vyvíjajú vaše tržby mimo e-shop v roku 2022 v porovnaní s rokom 2021?
Obdržali sme viac než 400 odpovedí od podnikateľov s kamennými prevádzkami, ktoré sme roztriedili do troch segmentov: maloobchod, reštaurácie a ubytovanie a ostatné služby. Výsledky preto poskytujú zaujímavý pohľad na to, aká je súčasná situácia podnikateľov obecne, ale aj ako sa v jednotlivých aspektoch líšia medzi týmito tromi oblasťami.
Odpovede s komentárom
Ako sa vyvíjajú vaše tržby mimo e-shop v roku 2022 v porovnaní s rokom 2021?
Odpovede na prvú otázku ukazují nepríjemnú skutočnosť – len necelá sedmina podnikateľov (13,5 %) zaznamenáva vyššie tržby ako v minulom roku. Medzi ostatnými je vyrovnaný pomer tých, ktorí informujú o rovnakých tržbách ako minulý rok, a tých, ktorým tržby poklesly o 20 percent a viac.
Ako sa podľa vás bude vyvíjať vianočná sezóna 2022 v porovnaní s rokom 2021?
Odpovede na druhú otázku týkajúcu sa nastupujúcej vianočnej sezóny sú napospol v súlade s predchodzími reakciami. Pre štvrtinu podnikateľov nie je vianočná sezóna relevantná, vyhliadky tých ostatných sú plné prevládajúceho pesimizmu.
Plánujete sa predzásobiť tovarom pred vianočnou sezónou?
Vytvorenie zásob tovaru pred vianočnou sezónou dáva zmysel predovšetkým v maloobchode, o čom tiež svedčí segmentový pohľad na tretiu otázku prieskumu. Väčšina respondentov, u ktorých predzásobenie pripadá v úvahu, buď nehodlá zvláštne zásoby tvoriť vôbec, alebo ich nakúpi v menšom množstve ako minulý rok. Dve pätiny všetkých respondentov predzásobenie nerieši, v ich obore je to irelevantné.
Pozorujete zmeny správania spotrebiteľov?
Zložitá ekonomická situácia sa do správania zákazníkov premieta výrazne. Obchodníci pri nich vo značnej miere registrujú voľbu lacnejšieho variantu tovaru alebo služieb. Úsporný režim sa potom prejavuje aj na priemernej platbe za jednotlivý nákup – dve pätiny obchodníkov si všíma, že u nich nakupujúci utratí menej.
Zaznamenávate problemy u dodávateľov tovaru či služieb?
Aký je váš výhľad na rok 2023 v porovnaní s odhadom roku 2022?
Viac ako polovica respondentov očakáva v roku 2023 obdobné tržby ako tento rok, medzi ostatnými prevažuje skepsa – bezmála tretina všetkých, ktorí sa prieskumu zúčastnili, sa chystá na velký prepad. Desatina obchodníkov očakáva, že ukončí činnosť. Pesimistický výhľad prevláda v maloobchode a v segmente reštaurácií a ubytovania.
Využívate podnikateľský úver?
Zložitou situáciu alebo vlastný plán na rozvoj obchodu veľká väčšina obchodníkov nerieši podnikateľským úverom. Tento produkt využíva zhruba pätina všetkých respondentov s tým, že najčastejšie siahnu po pôžičkách od bánk. Najväčšie skúsenosti s financovaním týmto spôsobom majú podnikatelia v maloobchode.