“Chceme, aby posielanie balíčkov bol zážitok a nie iba starosť,” hovorí zakladateľ Zaslat.cz Miroslav Michalko
Také jste někdy potřebovali poslat balík a narazili jste na spoustu překážek? Přesně kvůli tomu založil Miroslav Michalko službu Zaslat.cz. Jejím cílem bylo a stále je, zjednodušovat a zpříjemňovat logistické služby. „Snažíme se odstraňovat bolesti v logistice, kterých je tam strašně moc,“ říká zakladatel Zaslat.cz Miroslav Michalko.

Ako ste prišli s nápadom na vznik služby Zaslat.cz?
Hľadal som si práve vybavenie do domu a chcel som si nechať poslať gauč z Chebu do Brna. Pritom sme narazili na to, že obyčajný smrteľník si nemôže nechať poslať gauč cez polovicu republiky. Bolo to v situácií, kedy sme so spoločníkom hľadali niečo, čo by sme mohli vytvoriť a dať tomu našu pridanú hodnotu. Všetko sa to prepojilo a my sme založili Zaslat.cz.
Bola na českom trhu už podobná služba?
Ešte pred nami začala fungovať jedna alebo dve podobné služby. My sme Zaslat.cz spustili 2 týždne po inej spoločnosti, tú sme následne kúpili. Podobný nápad nie je ťažké realizovať ale my sme to chceli robiť komplexne, so zákazníckou podporou a viacerými službami - to ale už jednoduché nie je. V tom naša konkurencia zlyhala. Nechcem aby to znelo egoisticky, ale teraz sme v našom odbore, vyhľadávačov prepravy, jednotka s obrovským náskokom.
Ako vaša služba funguje?
Asi by sme službu najlepšie popísali slovom vyhľadávač. Snažíme sa našim zákazníkom vyhľadať rôzne možnosti prepravy na ich zásielku. Máme zmluvu s 8 dopravcami v Česku a na Slovensku. Často dopravci ani nemajú kompletný sadzobník na webe. Vďaka nám si môžu zákazníci vybrať dopravcu, ktorý im najviac vyhovuje. U nás si môžu zvoliť, či dopravca vyzdvihne balík priamo u dverí alebo ho donesú na určité miesto.
Podľa čoho si ľudia najčastejšie vyberajú dopravcu?
Z 90% rozhoduje cena a zo zvyšných 10% rýchlosť. Na našich stránkach si môžete vybrať spôsob vyzdvihnutia, doručenia a platby.

Čo ponúka vaša služba oproti samostatným dopravcom?
Predovšetkým sa odlišujeme zákazníckym servisom. Keď nám niekto zavolá s otázkou, tak každý z tímu vie odpoveď. Chceme odstraňovať prekážky v logistike, ktorých je veľa: cez koho to mám poslať, koľko ma to bude stáť, musím ísť s ťažkým balíkom na poštu? My sme nová tvár prepravy, ktorá to robí inak. Snažíme sa služby ponúkať aj cez iné kanály ako napríklad mobilná aplikácia alebo cez naše webové stránky.
Kto sú naši zákazníci?
Našimi zákazníkmi sú z 60% fyzické osoby a zo 40% podnikatelia. To by sme rozdelili na tri segmenty. Prvý sú začínajúci podnikatelia, ktorý posielajú malé množstvo balíkov a tak sa im nevyplatí mať vlastnú zmluvu s dopravcami. U nás nemusia nič riešiť a môžu si vybrať zo širokej ponuky. Druhý segment sú firmy, ktoré sa neživia primárne zasielaním, ale raz za čas potrebujú poslať veľa zasielok naraz. Takýchto zákazníkov máme najradšej, pretože im dokážeme dať najväčšiu pridanú hodnotu. Dokážeme im zjednodušiť poslanie a vymyslieť čo najefektívnejší postup. Posledný segment sú veľké firmy, ktoré bežne nepotrebujú posielať zasielky. Majú vlastné autá, rozosielajú faktury, ale zrazu potrebujú poslať ihneď teraz náhradný diel do Nemecka. Na to nemajú s dopravcami zmluvu a preto sa obracajú na nás.
„Raz sa zákazník snažil poslať svadobnú tortu.”
Je nejaký tovar, ktorý sa nedá poslať?
Sú veci, ktoré sú zakázané zo zákona a sú veci, ktoré sú zakázané v podmienkach dopravcu. Sú aj také veci ktoré dopravci neradi vidia, ale tolerujú to. Typický príklad je zasielanie alkoholu do zahraničia. Oficialne sa to bez špeciálnej zmluvy nemôže ale v malom množstve sa to toleruje. My to riešime tak, že zákaznikovi vysvetlíme, že je to na jeho vlastnú zodpovednosť. Najväčší problém nastáva pri leteckej doprave. Veľa ľudí si neuvedomuje, že lietadlom sa nemôžu prepravovať tlakové nádoby, teda obyčajné spreje alebo napríklad batérie do telefónu.
Čo zvláštné sa ešte pokúsili zákazníci poslať?
Jeden náš zákazník poslal 5 kil živých kobyliek do zahraničia, niekto iný ich ževraj potreboval. Tiež sme riešili poslanie rôznych spopolnených ostatkov zvierat. Raz sa pokúšali poslať aj svadobnú tortu a nakoniec sa im to aj podarilo. Mali sme rôzne prípady ale samozrejme o všetkých zaujímach nevieme. Dozvieme sa o tom, pokiaľ nás zákazník kontaktuje priamo alebo sa zastaví zásielka u dopravcu.
Ako sa vášmu podnikaniu darí v dobe koronavírusu?
Sme digitálna spoločnosť z toho pohľadu, že sa balíku fyzicky nedotkneme. Vďaka tomu sme boli rýchlo a schopný sa prispôsobiť situácií. Dohodli sme sa, že všetci ideme na homeoffice. Každý si vzal do jednej ruky notebook, do druhej ruky monitor a išli sme. Nábory sme nakoniec zvládli online. Bolo to veľmi náročné. Behom 10 dní sme vzrástli o 100%, čo znamenalo predovšetkým tlak na náš zákaznícky servis. Sme veľmi pyšný na to, ako sme sa do toho všetci opreli a zvládli to.
„Naša platforma ľudí fyzicky spojuje a zmenšuje vzdialenosť medzi nimi.”
Ako si myslíte, že to bude vyzerať ďalej?
To sme tiež zvedavý. Pre náš biznis to sú dobré časy. Ukazuje sa tá pridaná hodnota a nemusíte prísť s nikým do kontaktu. Keď bol ten ozajstný lockdown, tak sa nám zvýšila cezhraničná doprava o cca 150%. Zrazu ľudia nemohli ísť za svojimi príbuznými, tak si aspoň posielali balíčky. Tým udržovali vzájomný kontakt. Bolo to pre nás stresové obdobie, ale zároveň zadosťučinenie. Vidíme, že to má aj ľudský zmysel. Nedávno sme spustili našu službu v Južnej Afrike. Medzinárodné zásielky tam fungujú bežne, tak že dáte zasielku a veľký balíček peňazí taxikárovi, ktorý sa ho pokúsi dostať cez hranice. Týchto afričanov je stovka milionov, ktorým teraz môžeme cez ich telefón zriadiť kontakt s celým svetom. Naša platforma ľudí fyzicky spojuje a zmenšuje vzdialenosť medzi nimi. To je náš cieľ. Chceme spojiť ľudí a odstraňovať prekážky, ktoré im bránia napríklad v podnikaní do zahraničia.
Snažíte sa za podnikaním vidieť niečo viac?
Určite, práve preto sme hľadali niečo, kde by sme videli nejaký zmysel. Nikdy sme nechceli lacno nakupovať a drahšie predávať. Nemyslím tým, že by som chcel zmeniť celý svet, ale chcel by som si urobiť prácu na svojom kúsku sveta. Vziať si niečo za vlastné. Logistika nie je sexy odbor. Malý chlapec na základnej škole si nepovie: až budem veľký, tak chcem pracovať v logistike. My sme si ale povedali, že je to krásne miesto, kde je ešte nespočet výziev. Všetko ostatné už robia korporáty. Do našeho odboru ešte neprišiel žiadny Google, Apple alebo uber, ktorý by to úplne zmenil.
„Bez platobnej brány by sme nedokázali fungovať.“
Hovorili ste, že máte ešte veľa plánov do budúcna. Mali ste na mysli, niečo konkrétne?
S naším partnerom De’longhi, ktorý vyrába kávovary, sme od nového roku spustili aplikáciu pre aftercare. Táto aplikácia rieši situáciu, kde sa Vám pokazí výrobok a Vy ho potrebujete odoslať na opravu. Bežne sa jedná o veľmi komplikovaný a neprehľadný proces. Vďaka našej aplikácií sa tento proces zjednodušuje. Vy pošlete rozbitý výrobok priamo opravárovi a ten vám ho zase pošle späť. Distribútor môže celý proces sledovať a má kontrolu aj nad nákladmi. Chceme už aj tak nepríjemnú situáciu zjednodušiť pre zákazníka. Zároveň túto aplikáciu ďalej vyvíjame, aby ju mohli využívať aj rôzni poskytovatelia služieb. Chceme aby ste mohli napríklad poslať špinavé oblečenie do čistiarne alebo si nechať nabrúsiť nože. Takúto službu môžu živnostníci vykonávať iba v rámci svojho blízkeho okolia a s nami sa môžu rozšíriť na Českú republiku.
S akou platobnou bránou ste začínali?
Začínali sme s platobnou bránou iného poskytovateľa ale prešli sme na platobnú bránu Comgate predovšetkým kvôli nižsím poplatkom. S pôvodným poskytovateľom sme sa snažili jednať o cene ale z ich strany nebola žiadna snaha sa o tom baviť. My sme rástli a stále rastieme okolo 100% ročne, tak sme si povedali, že založíme individuálny prístup. To bol jeden z prvých dôvodov, prečo sme začali hľadať alternatívy. Prešiel som si trh a narazil na Comgate.
Dokážete si svoje podnikanie bez platobnej brány predstaviť?
Nedokázali by sme bez nej fungovať. Väčšina platieb je online s výnimkou firemnej fakturácie. To je presne náš cieľ. Stále sa ešte posielajú zásielky na dobierku, ale myslím si, že tento spôsob postupne vymizne.