Cesta spoločnosti ComGate.

Zoznámte sa s príbehom ComGate. Ako sme sa dostali od WAPu (pamätáte?) K platobným službám.

Táto spoločnosť vznikla v roku 2000. Vtedy ešte s iným menom. Z túžby robiť veci po svojom, prevziať zodpovednosť za vlastný osud, presadiť sa a získať zaslúženého uznania. Bolo mi 26 rokov, pracoval som na slušne hodnotenej pozícií v telekomunikačnej divízii veľkej nadnárodnej korporácie a mal som dobré vyhliadky na kariérny postup. Napriek tomu mi niečo chýbalo, lákalo ma dobrodružstvo podnikanie aj predstava veľkých zárobkov.

Hltal som správy o úspešných startup a nových moriach príležitostí, ktoré vznikali v súvislosti s nástupom mobilných telefónov a internetu. Akonáhle sa vyskytla príležitosť, skočil som po nej. Nebol som na to sám, zapojilo sa niekoľko kamarátov, tiež z korporátneho prostredia, našťastie väčšinou o niečo skúsenejších, niektorí s podnikateľskou skúsenosti.

Začali sme s tvorbou internetových stránok pre vtedajší mobilné telefóny. Displeje telefónov boli typicky dvojfarebné a umožňovali prácu so štyrmi riadkami textov, internet do mobilu ako ho poznáme dnes neexistoval. Tvorili sme stránky pre fanúšikov športových klubov, napríklad pre zobrazovanie výsledkov športových stretnutí. Moc veľký ekonomický úspech to nebol. Po niekoľkých mesiacoch sme mali voľbu: ukončiť podnikanie alebo robiť niečo iné.

Našťastie niekoho z nás zaujal článok o využití SMS správ v marketingu, konkrétne v spotrebiteľských súťažiach. Neváhali sme ani minútu a vrhli sa na vývoj SW riešení.

Už v priebehu vývoja sme sa pustili do oslovovanie reklamných agentúr i známych značiek. Vypočuli nás, založili našu prezentáciu do šuplíka a sľúbili, že sa ozvú, akonáhle sa vyskytne príležitosť. Nikto sa nikdy neozval. Peniaze dochádzali. Až jedného krásneho dňa na sto päťdesiatej prezentácií v ďalšej reklamnej agentúre sme sa stretli so skutočným záujmom. Agentúra dostala príkaz z centrály realizovať SMS súťaž pre kľúčového klienta a netušili ako na to. Bingo! V ďalších rokoch sme realizovali až 200 projektov SMS súťaží ročne.

Na základnú službu SW riešení pre SMS súťaže sa postupom času z podnetov klientov nabaľovali ďalšie aktivity. Začali sme poskytovať infolinky, kam volali súťažiaci s dotazmi na stav bodového konta. Zabezpečili sme zasielku súťažných výhier. Zlomovým okamihom bolo zavedenie služby Premium SMS (v podstate platba z účtu v mobilného operátora iniciovaná SMSkou), bol to začiatok platobných služieb.

V ďalšej etape sme posunuli zárodky nových služieb do plnohodnotných samostatných obchodných jednotiek. Založili sme call centrum, ktoré postupne získalo zákazky od telekomunikačných operátorov, poisťovní, internetových spoločností, bánk alebo poskytovateľov televízneho vysielania. Službu zasielky darčekov v spotrebiteľských súťažiach sme povýšili na logistiku pre eshopy. V platobných službách sme eshopom začali ponúkať platby kartou a zrýchlenými bankovými prevodmi online v platobnej bráne.

Znie to ako rozprávka. Pravdou je, že cestou sa skupina pôvodných spoločníkov rozpadla a väčšina ich išla vlastnou cestou, obvyklé do korporátnych štruktúr. Následkom chýb z neskúsenosti a nadmiery optimizmu sme mnohokrát boli tesne pred pádom. Aj keď sme vždy našli cestu von z ťažkostí, rany minulosti nesieme so sebou v podobe väčšej opatrnosti a hlbšieho skúmania rizík.

V roku 2018 sme odpredali call centrovať aktivity do rúk veľkej nadnárodnej skupiny. Tou dobou sme už mali prevádzkarne call centrá v Hradci Králové, Trutnove a Žďári nad Sázavou. Dospeli sme k záveru, že sa musíme rozhodnúť medzi cestou budovania regionálneho prevádzkovateľa call centier alebo sa sústrediť na služby pre ecommerce a maloobchod. Rozhodli sme sa pre druhú cestu a výnos z predaja call centra vložili do akcelerácie rozvoja najmä platobných služieb.

Do oblasti služieb platobnej brány a platobného terminálu sme následne priniesli revolúciu v podobe úplne transparentných cenníkov dostupných na stránkach s automatickým zlepšením sadzieb na platobnej bráne a platobnom terminále pri raste objemu transakcií. Takže už žiadne podpultové cenníky ani doprošování sa lepších podmienok.

Je obvyklé, že menší alebo začínajúci podnikatelia platia za služby výrazne, niekedy aj násobne viac, oproti väčším odberateľom. Toto nastavenie bráni novým podnikateľom na ceste za úspechom a tie stredné brzdia v rozvoji, podporuje to vznik oligopolov a posilňuje to ich postavenie voči menším konkurentom. Našu príležitosť sme objavili v ponuke služieb za férových podmienok pre veľké zavedené firmy aj tie stredne veľké alebo začínajúcich podnikateľov. Dávame šancu tým, ktorí sa odhodlal vziať na seba riziko podnikania, rovnako ako sme to pred mnohými rokmi urobili my.

Aj dnes sme duchom mladá firma, ktorá neustále vyhľadáva nové výzvy. Máme konkrétne rozvojové plány pre najbližšie zhruba štyri roky aj nápady pre dlhodobý rozvoj. Rozširujeme tím o nových členov, ktorí rozumejú svojmu odboru, vítajú dynamiku a stotožňujú sa s neformálne firemnou kultúrou. Stále ideme vpred a zvedavo vyzeráme každú novú výzvu, rovnako ako kedysi pred skoro 20 rokmi.
 

Nikolaj Šťáhlavský
zakladateľ spoločnosti