Čo prinesie konsolidácia trhu platobných brán a platobných terminálov?

V nedávnej minulosti celý trh platobných brán a platobných terminálov ovládali banky. Medzi hráča s najväčším počtom platobných brán a terminálov patrili Česká sporiteľňa a ČSOB, Komerčná banka a Raiffeisenbank. UniCredit Bank, Moneta a ďalšie sa čo do počtu platobných brán a terminálov u obchodníkov radili k záverečnej časti pelotónu. Poplatky z platieb na platobnej bráne alebo platobnému terminálu pre bežných obchodníkov sa pohybovali medzi 2 a 3%, výnimočne aj viac. Boj o zákazníkov sa odohráva hlavne u veľkých maloobchodných reťazcov, kde je dodnes bežné, že sa niektorí klienti dotujú. Jednak to dávalo zmysel z pohľadu širších záujmov bánk u veľkých klientov, a jednak bolo z čoho dotovať (vysoké poplatky malých klientov).

Situácia sa začala meniť s tým, ako na trh platobných brán a platobných terminálov začali prenikať menší špecializovaný poskytovatelia platobných služieb s výrazne nižšou cenovou ponukou. Rada bánk v niekoľkých minulých rokoch prestala poskytovať služby prevádzky platobných brán a platobných terminálov napriamo. Namiesto toho niektoré banky tieto svoje služby úplne alebo čiastočne odpredali globálnom špecializovaným firmám. Napríklad Česká sporiteľňa sa spojila s Global Payments, Komerční banka vložila svoje aktivity akceptácia platieb kartou do spoločnosti Cataps (99% vlastní Worldline 1% Komerční banka), a Raiffeisenbank sa rozhodla pre EVO Payments (majiteľom je Centrum Elektronicznych Usług so sídlom vo Varšave).
 

Konsolidácia trhu platobných brán a platobných terminálov

Zároveň s úplným alebo čiastočným predajom aktivít, akceptácia platobných kariet a s tým súvisiacich služieb platobných terminálov pre maloobchod a platobných brán pre platby kartou v prostredí internetu, často nedochádza k úplnému odtrhnutiu od pôvodnej značky. Cataps svoju službu propaguje v rámci internetovej prezentácie Komerčnej banky pod značkou KB SmartPay. Služba spoločnosti EVO Payments je propagovaná na stránkach Raiffeisenbank ako REVO a na stránkach Českej sporiteľne stále môžeme nájsť ponuku na akceptáciu platobných kariet online pre e-shopy alebo ponuku pre platby kartou pomocou platobného terminálu v kamenných predajniach.

Je zaujímavé, že tento trend sa netýka iba Českej republiky. Ku konsolidácii a globalizáciu služieb akceptácia platieb kartou dochádza celosvetovo. Napríklad UniCredit Bank odpredala svoje aktivity vo vybraných krajinách do SIA. Worldline kúpila SIX Payments. SIA kúpila aktivity First Data ve Strednej a Južnej Európe. Podobných príbehu sa len za posledný rok odohralo nad tucet. Zároveň ale vznikajú noví vyzývatelia. Na českom trhu môžeme stretnúť treba b-payment, PayU alebo niektorých poľských firiem ako payment.

Prečo k tomu dochádza? Je pokles transakčné marže tým hlavným dôvodom? Je to tak, že zavedené banky nevedia operovať s nižšou maržou? Je dôvodom rastúceho sebavedomia klientov a ich požiadavky na flexibilitu, rýchlu odozvu a kvalitu služieb? Alebo je to očakávanie nejaké väčšie zmeny, ktorá radikálne pohne oblastí akceptácie elektronických platieb? Medzi odborníkmi sa šušká o ohromnom teoretickom potenciáli platobných produktov, ktoré by mohli vzísť z Európskej smernice PSD 2. Dúfajme, že to nebude mať podobný priebeh, ako prísľub komerčné jadrovej fúzie.

Nikolaj Šťáhlavský